O firma de arhitectură din Cluj va transforma plaja Cazino Mamaia, pe care niciun operator nu a vrut-o în sezonul estival 2023, în principala atracție a litoralului românesc, devenind astfel rivala celor mai exotice plaje din Europa.
Viitoarea plaja Cazino Sursa : Studio 82 SRL
Plaja de la Cazinoul din Mamaia, cu pasarela regală măcinată de apă, de nisip, dar și de anii în care a fost lipsită de îngrijire, se va transforma spectaculos în cea mai frumoasă plajă de pe litoralul românesc. Dacă acum niciun operator nu a concesionat-o, iar turiștii o ocolesc, în următorii ani va fi fără doar și poate un magnet pentru toți cei care vin în vacanță.
Vorbim de un proiect unic pe litoralul din România, mulțumită unei ințiative a Administrației Naționale Apele Române, care a decis să demareze un concurs internațional de arhitectură, în vederea amenării celor peste șase kilometri de plajă din zonă. Nouăsprezece firme de profil au depus proiecte, concurenții fiind atât din România, cât și din Elveția, Spania și Norvegia.
În final, câștigătoare a fost desemnată firma de arhitectură clujeană Studio 82, care a câștigat astfel peste un milion și jumătate de euro (fară TVA) pentru a readuce la viață zona istorică a litoralului românesc.
Parcul de pe malul marii
Proiectul în sine este unul de durată. Inițial se va face un studiu de fezabilitate, apoi un plan urbanistic zonal și abia apoi va începe partea de proiectare efectivă, a viziunii arhitecților clujeni, demersuri ce vor dura aproximativ doi ani.
Prima parte a proiectului presupune amenajarea unui parc liniar la marginea plajei, sub formă unor așa-numite „fâșii funcționale“: o fâșie de arbori, apoi o fâșie cu vegetație unde vor fi specii autohtone, apoi o zonă de plajă, cu beach-baruri demontabile, vestiare, grupuri sanitare, posturi de observație pentru salvamari, platforme pentru gunoi.
În cadrul parcului vor fi create terenuri de sport, locuri de joacă, zone de petrecere a timpului liber, alei umbroase. Totul pe o suprafață de 6,5 kilometri
„Zona Mamaia și cam toate stațiunile din România erau inițial plaje naturale, care au fost antropizate, dar inclusiv atunci apăreau zone verzi. După 1989 s-a produs mari schimbări și toată zona aceasta a fost lăsată de izbeliște, au avansat multe construcții aleatorii către plajă, printr-o construire succesivă am ajuns în situația de acum”, a declarat pentru „Adevărul“ Octav Olănescu, unul dintre arhitecții care vor proiecta acest parc inedit.
Astfel că stabilirea unor fâșii liniare de vegetație are rolul de protecție împotriva eroziunii și a mișcării nisipului și rol funcțional de petrecere a timpului liber, dar și un rol estetic. „Va funcționa și ca interfață între plajă și stațiune, pe viitor va crea o imagine identitară care are și această componentă naturală prezentă și pusă în valoare, mai ales că și faleza este parazitată de tot felul de construcții. În consecință, încercam să compensăm această agresivitate antropică prin acest parc linear”, spune arhitectul Olănescu.
Și pentru Administrația Națională Apele Române, acesta este un proiect inedit. „Accesibilitatea vă fi prima și principala însușire a noului spațiu. Vorbim despre realizarea unei infrastructuri care să asigure accesul nemijlocit al tuturor oamenilor, inclusiv al celor cu dizabilități. De asemenea, vor fi amenajate locuri de joacă pentru copii, puncte de prim-ajutor și spații de acces facil al echipelor de intervenție. Mai mult, noul spațiu va fi adaptat inclusiv pentru utilitățile publice (apă, canalizare și energie electrică), dar și pentru sistemele de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor. Nici componenta de biodiversitate nu va lipsi, fiind create spații verzi care vor funcționa ca niște perdele vegetative armonizate zonei de plajă”, a afirmat după desemnarea firmei câștigătoare inginerul Laszlo Barabas, director general adjunct al Administrației Naționale Apele Române.
Pasarela regală, viață nouă
În cazul aceluiași proiect a fost cuprinsă și reabilitarea Pasarelei regale de la Cazinoul din Mamaia: aceasta va fi funcțională, iluminată și va avea și un bar în capăt, ca în vremurile sale de glorie.
Pasarela din Mamaia, monument istoric, a fost abandonată de autorităţi imediat după Revoluţie. Simbolul staţiunii s-a degradat an de an, a fost spartă cu picamerele, urmând să dispară pentru totdeauna. La presiunea opiniei publice, autoritățile au decis să o îngroape în nisip până vor stabili dacă mai poate fi salvată.
Pasarela avea inițial 130 metri lungime și a fost inaugurată la 15 august 1935 în prezenţa regelui Carol al II-lea. În dreptul ei au fost construite băile, acum devenite hotel, iar în apropiere se află castelul, gândit ca reședință de vară a Reginei Maria, acum de asemenea în paragină.
„Chestiunea pontonului rămâne un subiect deschis, în ceea ce privește restaurarea. Sunt multe necunoscute, sunt multe discuții pe această temă, încă nu am început nici studiul de fezabilitate, vom vedea ce se poate face. Cert este că și nouă ni s-a părut un proiect interesant și provocator, iubim marea și venim de câte ori avem ocazia, cunoaștem și istoria litoralului, vedem și monumentele de arhitectură care sunt lăsate de izbeliște. Vrem să ne aducem și noi aportul la recâștigarea statutului pe care îl aveau, altă dată, stațiunile de pe litoralul românesc”, a afirmat arhitectul Octav Olănescu.
Pe viitor, Administrația Naționala Apele Române intenționează să creeze astfel de proiecte și în alte zone de pe litoralul românesc, în zonele nou înnisipate.
Source link