Cazinourile de la Radisson și Marriott, PLATINUM CASINO SRL, respectiv DEVELOPMENT SERVICES SYSTEM SRL, au dat Oficiul Național al Jocurilor de Noroc în judecată pentru suspendarea unei decizii ONJN din 13.03.2024, prin care se suspenda activitatea celor două cazinouri. Instanța a decis zilele acestea să suspende decizia ONJN până la judecarea instanței de fond, decizia fiind executorie. ONJN are drept de recurs.
În martie, Direcția Generală de Supraveghere și Control din ONJN a cerut Comitetului de Supraveghere al ONJN să revoce licența de organizare a jocurilor de noroc caracteristice cazinourilor pentru Platinum Casino și Development Services System SRL. Direcția Generală de Supraveghere a invocat, potrivit surselor noastre, că cele două cazinouri nu au plătit garanțiile potrivit noii legi a jocurilor de noroc. Cele două cazinouri au argumentat că au achitat garanția pe legea veche și ONJN le-a acordat autorizația de funcționare la finalul anului trecut. Acestea susțin că știau că garanția pentru anul acesta se plătește la finalul anului 2024. Când au aflat de la ONJN că, potrivit noii legi, se achită acum garanția, cele două cazinouri au plătit banii, conform surselor noastre.
Acestea susțin că ONJN a amânat de 3 ori să anuleze decizia de revocare a licenței, ceea ce i-a determinat pe patronii celor două cazinouri să ceară în instanță anularea deciziei.
“La ședința din 15 aprilie, Direcția de Autorizări din ONJN a înaintat o propunere de anulare a deciziei de revocare, dar Direcția de Control s-a opus. Nu este clar de ce se tot amână această anulare a deciziei de revocare. Poate pentru că a mai rămas un singur cazino deschis și a preluat toți clienții?”, mai spus sursele noastre.
Patronii celor două cazinouri vor să dea în judecată ONJN și pentru recuperarea pagubelor în perioada în care cele două cazinouri au fost închise și să ceară despăgubiri, având în vedere că 80% din clienți sunt străini, iar din cauza situației create au fost anulate grupuri de cetățeni străini, care aveau biletele de avion luate, camere de hotel rezervate.
Cele două cazinouri au peste 800 de angajați, 80% din clienți fiind străini.
Potrivit oficialilor firmelor, mai multe intervenții legislative au condus la creșterea intempestivă și neprevăzută a taxelor de autorizare, de licență, de viciu, de analiză dosar și, în final, a garanției pentru acoperirea riscului de neplată către bugetul de stat, ultima intervenție legislativă OUG nr.82/2023 intrând în vigoare la data de 6 octombrie 2023: “Potrivit OUG 82/2023, nivelul garanțiilor pentru acoperirea riscului de neplată către bugetul de stat a fost prevăzut la suma de 3.000.000 Euro pentru activitatea de tip cazinou joc tradițional. În context, garanția pentru acoperirea riscului de neplată a suferit o creștere semnificativă, de la suma de 10.000 Euro pe masă de joc dar nu mai mult de 175.000 euro (conform reglementării anterioare dispusă prin OUG nr.92/2014) la suma de 3.000.000 euro (conform modificării de la art.29 alin.8 din OUG nr.82/2023).
Cele două societăți au depus garanția prevăzută de lege conform documentației depuse în noiembrie 2023, primind practic aprobarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc prin acordarea, la data de 12.12.2023, a autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.
Această decizie a fost emisă la data de 12.12.2023, deci după data intrării în vigoare a OUG nr.82/2023 iar în cuprinsul deciziei nu se regăsește nicio obiecție referitoare la cuantumul garanției. Ba dimpotrivă, societățile au depus garanția, s-a luat act de cuantumul sumei și a fost acordată autorizația de exploatare a jocurilor de noroc caracteristice cazinourilor.
Apoi, arătăm că în cuprinsul HG nr.111/2016 există o prevedere care asigură implicarea efectivă a organelor fiscale în informarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc în situația în care un organizator nu constituie la termen ori la valoarea integrală, garanţia pentru acoperirea a riscului de neplată a obligaţiilor faţă de bugetul general consolidat.
Așadar, potrivit dispozițiilor art.154 din HG nr.111/2016, organele fiscale centrale vor informa ONJN despre neîndeplinirea de către organizatori a obligaţiilor declarative şi de plată sau despre neconstituirea la termen ori la valoarea integrală a garanţiilor de acoperire a riscului de neplată a obligaţiilor faţă de bugetul general consolidat.
O astfel de informare, în speță, nu s-a realizat nici până în momentul de față situație care acreditează ideea că societatea a constituit garanția conform legii.
În plus, comunicatul publicat pe site-ul https://onjn.gov.ro/ în luna decembrie 2023 menționează că ”…urmare a modificărilor intervenite potrivit art. 29 alin. (8) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2009, începând cu data de 01.01.2024 și până la data de 31.12.2024, nivelul garanţiilor pentru acoperirea riscului de neplată este cel prevăzut pentru anul 2024”.
Toate elementele pe care le-am explicat mai sus, și anume că (1) organul fiscal nu a notificat nici până în prezent Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc despre necesitatea reîntregirii garanției până la suma prevăzută de OUG nr.82/2024, (2) că societatea a primit aprobarea acordării autorizației de exploatare a jocurilor de cazino tradiționale și că în decizia respectivă nu a existat nicio mențiune referitoare la reîntregirea fondului de garanție începând cu 1 ianuarie 2024 și textul din comunicatul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc cum că putem achita garanția pe tot parcursul anului 2024 au condus la situația actuală.
Mai mult, conform unei practici statornicite de către Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc garanția se depune odată cu dosarul de autorizare iar societatea s-a conformat în noiembrie 2023 acestei practici. Acesta este și motivul pentru care societatea a înțeles că obligația de constituire a garanției se poate realiza, conform indicațiilor, pe tot parcursul anului 2024, sau odată cu înregistrarea dosarului de acordare a autorizației de exploatare.
Ideea principală este că acest fond de garanţii constituit de către organizatorul de jocuri de noroc, este unul care are o destinaţie clară şi specială şi anume pentru „acoperirea riscului de neplată faţă de bugetul de stat” iar societatea nu înregistrează la momentul revocării licenței datorii către bugetul de stat.
Nici la momentul aprobării autorizației de exploatarea a jocurilor de noroc și nici în momentul actual, societatea nu a înregistrat și nu înregistrează datorii față de bugetul de stat consolidat.
- Măsura revocării licenței este una ireversibilă iar, în context, nelegală.
Măsura revocării licenței, în situația dată, reprezintă o măsură cu efecte ireversibile atât pentru salariați, cât și pentru bugetul de stat, în condițiile în care nu s-a acordat societății niciun un termen, fie cât de scurt, pentru alinierea la dispozițiile legale care reglementează reîntregirea garanției la suma prevăzută de lege.
Ori măsurile punitive, ireversibile și finale în viața unei societăți se aplică pentru fapte de o gravitate deosebită iar nicidecum pentru această situație.
Pentru aceste motive, arătăm faptul că societatea este pregătită să completeze garanția până la suma de 3.000.000 Euro, în termen de cel mult 48 de ore de la data la care Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc va notifica societatea despre acest fapt cu condiția revocării măsurii”.
“Solutia pe scurt: Admite cererea. Dispune suspendarea executării deciziei nr. 282/13.03.2024 până la pronunţarea instanţei de fond. Cu drept de recurs în termen de 5 zile de la comunicare, cererea de recurs se va depune la Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei, azi, 15.04.2024.
Document: Hotarâre 661/2024 15.04.2024″, se arată în Decizia instanței privind Platinum Casino SRL.
“Solutia pe scurt: Admite cererea de chemare în judecată. Dispune suspendarea executării Deciziei ONJN nr. 281/13.03.2024 până la pronunţarea instanţei de fond. Executorie de drept, potrivit art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Prezenta hotărâre poate fi atacată cu recurs, în termen de 5 zile de la comunicare, potrivit art.14 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, calea de atac urmând a fi depusă la Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a Contencios administrativ şi fiscal, conform art. 490 C.pr.civ.. Pronunţată astăzi, 17.04.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei.
Document: Hotarâre 17.04.2024″, se arată în Decizia instanței privind DEVELOPMENT SERVICES SYSTEM SRL.
Source link